Ro-IFF 2015 aduce filme bune sub clar de lună, în Vama Veche

Secţiunea Woman in Cinema 

Bucureşti, 24 august 2015 În perioada 19-30 august 2015, în Amfiteatru-La Pescărie, în Vama Veche, are loc prima etapă a celei de-a unsprezecea ediţii Romania International Film Festival (Ro-IFF) - eveniment cinematografic anual, ce prezintă cinefililor români filme care nu sunt distribuite în circuitul multiplexurilor. A doua etapă a Festivalului se va desfășura între 19-25 octombrie a.c., la Cinema Union din Bucureşti.

Pentru cele două secţiuni competiționale ale Festivalului, respectiv CineBlackSea si Woman in Cinema, au fost selecţionate opt filme ce vor concura pentru titlul de „Cel mai bun regizor” al fiecarei sectiuni, trofeul pentru Cea mai bună interpretare”, precum şi pentru „Trofeul Festivalului”. 

 

Woman in Cinema

 

 Atlit” producţie Franţa - Israel 2014, regia Shirel Amitay.

Trei surori se întâlnesc în Atlit, când începe procesul de pace din Israel, pentru a se ocupa de vânzarea casei părinteşti în care au copilărit. În scurt timp, însă, încep să se certe, iar vechile tensiuni reapar. Părinţii lor, deşi morţi de 4 ani, reapar ca să repare diverse chestii prin casă, să le dea sfaturi în legătură cu instituţia matrimonială... Şi, pentru ca această confuzie să crească, un misterios copil palestinian apare pe proprietatea lor, fără nicio explicaţie.

Shirel Amitay este la primul ei lung-metraj. 

I am Nojoom, age 10 and Divorced” / “Eu sunt Nojoom, am 10 ani şi sunt divorţată” / “Ana Nojoom bent alasherah wamotalagah – producţie Yemen - Emiratele Arabe – Franţa, 2014, în regia lui Khadija Al-Salami.

O fetiţă intră în sala de judecată, îl priveşte în ochi pe judecător şi îi spune: “Vreau să divorţez”. În Yemen nu există, prin lege, interdicţie de căsătorie la o anumită vârstă. Aşa că micuţa Nojoom este obligată să se căsătorească cu un bărbat în vârstă de 30 de ani. Familia ei primeşte o sumă mică de bani şi scapă de o gură de hrănit. Un aranjament legitim şi acceptabil pentru ei, dar nu şi pentru Nojoom, care îşi dă seama ca viaţa ei este distrusă. Un film ce luptă pentru drepturile fetiţelor obligate ca, la vârste prea fragede, să devină femei. Filmul este inspirat din fapte reale şi are la bază best seller-ul “I am Nojood, age 10 and divorced” scrisă de Nojood Ali şi jurnalista Delphine Minoui.

Khadija Al Salami este prima femeie regizor şi producător de film din Yemen. Obligată la vârsta de 11 ani să se căsătorească, s-a răzvrătit împotriva valorilor tribale, şi-a parasit soţul şi a divorţat. La vârsta de 16 ani a primit o bursa, ceea ce i-a permis să îşi urmeze visul şi a plecat în SUA. A regizat peste 25 de documentare, toate având ca subiect tinerele fete din Yemen. A primit multe distincţii, inclusiv Legiunea de Onoare. Filmul reprezintă debutul său în lung-metraj şi este nu doar povestea copilului faimos din Yemen, Nojood Ali, ci şi a ei.

“Name Me” / “Spune-mi numele” / “Kak menya zovout” – producţie Rusia, 2014, regia Nigina Sayfullaeva

Două tinere din Moscova, Olia şi Sasha, pleacă în Crimeea pentru a-l întâlni pe Serghei, tatăl Oliei. Serghei trăieşte într-un mic sat la malul mării. Nu şi-a văzut niciodată fata. Când Olia s-a trezit în faţa casei tatălui ei, a cuprins-o un sentiment de teamă şi a întrebat-o pe Sasha dacă nu vrea să facă schimb de nume. Aşa că Sasha s-a prezentat ca fiind Olia, fiica lui Serghei, iar Olia a devenit Sasha. La început, fetele s-au distrat. Mai târziu, însă, această mică glumă se transformă într-o dramă ce le va schimba vieţile pentru totdeauna.

Nigina Sayfullaeva este la primul ei lung-metraj  şi participă la secțiunea competiţională Woman in Cinema”.

“The last hammer blow” / “Ultima lovitură de ciocan” / “Le dernier coup de marteau” – producţie Franţa, 2015, regia Alix Delaporte 

Când a intrat pentru prima oară în clădirea operei din Montpellier, Victor (13 ani) nu ştia nimic despre muzică. Nu îl ştia nici pe tatăl său, care se afla acolo pentru a dirija Simfonia a 6-a a lui Mahler. Începe să îl urmărească de la distanţă şi intră în universul lui. Când Nadia, mama sa, îi spune că trebuie să părăsească căsuţa de pe plajă, Victor îşi face griji. Pentru mama lui, pentru că îşi dă seama că îi ascunde ceva, dar şi pentru Luna, vecina sa, de care se îndrăgosteşte. Un film trist care se întrepătrunde cu povestea, adevărată sau nu, a Simfoniei. Scrisă între 1903 şi 1904, când Mahler avea totul, simfonia a avut trei lovituri de ciocan, fiind dirijată în primăvara lui 1906 chiar de Mahler, în primă audiţie. Considerându-le lovituri ale sorţii – fiica sa cea mare a murit de copil, el a fost forţat să işi dea demisia de la Opera din Viena, iar doctorii l-au anunţat că are o grea şi incurabilă boală de inimă -, în vara lui 1906 revede compoziţia şi elimină ultimul ciocan, al treilea, parcă într-o încercare de a scăpa de soartă.

„Brides” / „Nevestele” / Patardzlebi” - producţie Georgia, 2014, regia Tinatin Kajrshvili 

Nutsa trăieşte, împreună cu cei doi copii ai săi, într-o suburbie a oraşului Tbilisi, Georgia. Împreună cu partenerul ei, Goga, puteau fi o familie obişnuită, dacă el nu ar fi fost arestat. Între nunta organizată în închisoare şi vizitele lunare, s-a instalat o rutină. El în inchisoare, ea - în afara ei. Vor fi în stare să depăşească această realitate? 

Tinatin Kajrishvili s-a născut în 1978, în Georgia. În 2001 a absolvit Universitatea de Teatru şi Film din Georgia, devenind regizor de film. În 2006 absolvă workshop-ul IFACS, apoi DIFF. Absolvă EAVE în 2009. În această perioadă a regizat mai multe scurt-metraje şi a scris scenarii pentru lung-metraje. „Brides” este debutul său în lung-metraj, câstigător al premiului al treilea în Panorama-Berlin 2014 şi a fost selecţionat în mai multe festivaluri. 

Romania International Film Festival este singurul festival care promovează cineaşti est-europeni din zona Mării Negre (în special prin competiţia CineBlackSea) şi, de asemenea, unicul din România cu o secţiune competiţională rezervată femeilor-regizor (Woman in Cinema). Ro-IFF se alătură tuturor celor care şi-au unit vocile şi acţiunile în vederea ajutorării regizorului ucrainean Oleg Sentsov, reţinut de către Securitatea din Rusia (FSB) în mai 2014. 

Cei care fac posibilă această ediţie a Ro-IFF sunt Centrul Naţional al Cinematografiei şi Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română (parteneri instituţionali). Alţi parteneri şi sponsori: Zizin, Kfea.ro, Cramele Basilescu, DHL – partener logistic. Festivalul Ro-IFF este recomandat de Prima TV şi Kiss FM. Partener media online: RockZone.ro. Parteneri online: AaRC.ro, Concerte Azi.ro, CineFan.ro, PRwave, iconcert, Radio Lynx, Metropotam, vinşieu, Feeder.ro 

Birou de presă RO­­­-IFF:
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
www.ro-iff.ro 

-------------------------------------------------------------------------------------

Romania International Film Festival (Ro-IFF), organizat de Asociaţia Pro Film Ro-IFF şi Fundaţia Artis, se află la a unsprezecea ediţie. Înfiinţat în 2005, este singurul festival internaţional de film care s-a adresat încă de la început producţiilor ţărilor din bazinul Mării Negre (Rusia, Republica Moldova, Ucraina, Georgia, Armenia, Azerbaidjan, Bulgaria, Turcia, Grecia şi România). Pornit iniţial ca un festival rezervat acestor producţii, Ro-IFF s-a extins, iar în anul 2009 s-a adăugat o nouă secţiune competiţională, adresată Femeii-regizor/Femeii în cinema. Detalii pe www.ro-iff.ro.

Fundaţia Artis şi Asociaţia ProFilm Ro-IFF au ca obiective principale susţinerea şi promovarea culturii, a tinerilor care activează în domeniul culturii (inclusiv a tinerilor cineaşti), distribuirea şi promovarea valorilor cinematografiei europene, precum şi a cinematografiilor din zona Mării Negre, zonă cu o mare diversitate culturală şi cu un mare potenţial creativ.